Heatpress... design, print, potong dan press....

Assalamualaikum....

Akhirnya heatpress menjadi tajuk first posting tahun 2017. Saya bkn nak bukak kelas rasmi pasal benda ni. Tapi cuma nak share pengalaman yg x seberapa jek ni. Mula 2014 hingga sekarang, saya telah menjebakkan diri dalam dunia printing secara part time... Daripada sorang diri buat mcm org gila spi kena cari pembantu utk kesinambungan hayat business nie... Sekarang alhamdulillah....

Untuk menceburkan diri dalam bidang yang asing x perlu takut... saya full time kerjaya adalah Perancang Bandar dan tiada kena mengena dengan design dan hearpress nie... tp kalau dah minat kita akan redah jek... cikgu pun senang skrg nie... en google kan jek... cikgu youtube pun ramai... kali ni saya berkongsi berkaitan keperluan asas heatpress... bercerita atas pengalaman... bahasa or istilah pun sy akan bagi sefaham mungkin... macamana pun kalau salah tolong bgtau saya ya...

(x kira apa pun kerja kita, niat mesti kerana Allah, bila niat kita betul Insyallah smua berjalan lancar)

 heatpress semudah 1, 2, 3... design, print, potong dan press....

nak buat heatpress benda asas adalah

1. mesin heatpress...
ni benda wajib... xde mesin ni xde la heatpress... nak pakai iron boleh tp tkt cepat tertanggal..... mesin ni ada pelbagai size, warna, bentuk, kualiti dll... anggaran harga tahun 2016 adalah RM800-RM900 saiz biasa 38cm x 38cm... skrg ni ramai gak yg jual 2nd... kira boleh la klu nak belajar... anggaran pun dlm RM500-RM600... saya ada 2 stok mesin baru 38x38... klu nak saya tolak RM800 x termasuk post... ni serius... hehehe



contoh:  mesin heatpress


2. Dark Transfer Paper / Light Transfer Paper / sublimation paper / PU vinyl / PVC vinyl dll

kertas2 ni adalah wajib. Setiap satu nama tu ada fungsi dia sendiri. Cara kendalikan benda2 tu juga berbeza. yang lazimnya, kita akan guna dark transfer paper dan vinyl utk cetakan atas tshirt or kain... perincian benda2 tu boleh cari or tanya dengan en google... jenama dark transfer paper yg biasa digunakan di negara kita adalah 3g Jet-opaque... utk harga pulak... dark transfer paper size A4 harga terkini 2017 adalah sekitar RM3.00-RM3.50 sekeping... saya pulak dah beralih kepada jenama Unewprint.. lebih nipis dan kualiti setanding dengan jenama biasa... harga pun murah sikit... sesapa yang berminat saya jual RM2.80 sekeping...





3. Komputer dan printer (sublimation / pigment ink)
Komputer x yah cite la kan... yang nak fokus adalah printer. Pastikan printer anda gunakan pigment ink utk print atas dark transfer paper / light transfer paper. kalau sublimation paper kena gunakan sublimation ink... kira kena ada 2 printer la... jenama yg biasa digunakan adalah epson ricoh dll....setiap printer ada kerenah dia sendiri... sy pakai 2 jenama ni... harga tgk model... yg penting ink dia tu... nak cerita pigment ink ni kita tunggu next posting la ya....

4. Cutter Machine
Penjebakkan awal dulu, haram x tau pun cutter ni apa... yg taunya gunting n pisau jek... hahahaha... spi satu masa rs mcm nak minum air masa bulan pose, jenuh nak potong manual... berkat kesabaran dan usaha serta tidak gunakan peribahasa bodoh sombong akhirnya selesai masalah tu... cutter digunakan utk potong artwork / design terutamanya yg gunakan vinyl. kalau dark transfer paper tu potong pakai pisau jek la kalau design tu senang... ada pelbagai jenama yg bleh dibeli...dr yg kecik spi yg besar.... utk mula2 ni modal RM1200 bleh la dpt baru mesin cameo





design, print, potong dan press.... OK siap.....

Dah itu jek barang2 yg perlu utk menghasilkan produk daripada kerja2 heatpress.... rasanya la... ada yg tertinggal ke? selebihnya adalah usaha, semangat, kreativiti dan kebijaksanaan.... agak2 ada job tp x nak buat jgn malu jgn segan... call jek saya... benda boleh bincang... hahahaha....

ni adalah produk2 hasil daripada heatpress...










 mcm tu la kot secara ringkas apa yg barang yang perlu utk buat heatpress... nak detail lagi bleh la godeh2 en google tu... lps ni saya cuba berkongsi cara2 nak buat benda2 lain plak....

so kepada sesapa yang berminat utk dptkan produk2 heatpress ni bolehlah call saya di talian 0127521922 / email kamarul1155@yahoo.com.... kalau saya x blh bantu, saya akan tunjukkan cara untuk dapatkan barang2 keperluan dgn mudah...

chau.... hehehehe

assalamualaikum....















Comments

Popular posts from this blog

Sama tapi x serupa... UP sebelum bacaan ikrar....

DORAEMON.... Sejarah kartun yang kartun...

CCC: ANTARA BUKU DAN AMALAN