Cerita PTPTN dan Pendidikan Percuma

Telah banyak pandangan telah di utarakan baik dari pihak kerajaan dan pembangkang. Masing-masing ada hujah untuk membetulkan fakta masing-masing. Hanya yg betul-betul neutral sahaja yang akan menilai mana 1 yang terbaik. Bagi penyokong kerajaan atau pembangkang sudah pasti pihak mereka sahaja yang betul....

Itu pandangan saya... kali nie saya pulak berminat untuk memberi pandangan peribadi saya... yang pasti saya sokong PTPTN, walau bagaimanapun PTPTN ini perlulah mengemaskini beberapa perkara terutamanya kadar faedah yang dikenakan. mungkin boleh dicadangkan caj tetap yang dikenakan adalah berdasarkan keapda jumlah pinjaman... Cth: Setiap pinjaman RM10k kedar caj yang dikenakan adalah RM100. So peminjam perlu memulangkan semula pinjaman sebanyak RM10,100.Saya rasa cadangan ini mungkin lebih adil kepada peminjam dan PTPTN berbanding penghapusan kadar faedah 1%... Kalu x caj apa2 lagi baik....

Berbalik kepada pinjaman, cuba kita tengok balik perjanjian pinjaman, telah dimaklumkan berapa banyak pinjaman yang diberi, bayaran bulanan, tempoh masa dll.... yang pasti masa sign surat tu kita berkira2 pasti mampu bayar... tetapi bila dah bekerja, kenapa liat sangat nak bayar??.... semua tu berbalik kepada diri sendiri....

Isu pembekuan sementara PTPTN kepada pelajar UNISEL... Masing-masing berkokok menyalahkan antara 1 sama lain... bila pembekuan ditarik balik, masing-masing plak memenagkan diri masing2... Pendapat 10 sen saya plak, sepatutnya masa inilah kerajaan Selangor menunjukkan model pendidikan percuma yang terbaik kepada kerajaan Persekutuan... Bukan cara mencairkan aset untuk menampung pelajar2 ni... klu model ini yang ditunjukkan habis lingkup negara demi memberi pendidikan percuma... Jangan hanya pandai menyebut angka berbillion, tapi untuk menampung 1000 pelajar pun dah rasa goyang....

Ok cukup dah.... sebagai kesimpulan klu nak bagi free pastikan duit saya yang telah membayar pinjaman kepada PTPTN dipulang balik...mmm agak2 boleh ke?  Saya merasakan isu  pendidikan percuma dan pemansuhan PTPTN adalah lebih kepada agenda politik....

Pendapat orang lain??? Ikut mung la....

Masa undi nanti, jangan lupa undi saya.... klu saya menang saya akan buat jalan tar sampai pintu masuk rumah tuan-tuan dan puan-puan...


Comments

Popular posts from this blog

Sama tapi x serupa... UP sebelum bacaan ikrar....

DORAEMON.... Sejarah kartun yang kartun...

CCC: ANTARA BUKU DAN AMALAN